Thuis bij Jordaens
Thuis bij Jordaens is de eerste monografische tentoonstelling van de zeventiende-eeuwse Antwerpse meester Jacob Jordaens in Nederland. In locatie Hof van het Frans Hals Museum kunnen bezoekers vanaf 15 oktober meer ontdekken over Jordaens, die net zo zwierig, menselijk en eigenzinnig schilderde als zijn tijdgenoot Frans Hals, en zich laten verrassen door de verhalen achter zijn vernuftige en soms geestige schilderijen. De hedendaagse reconstructie van Jordaens’ pronkkamer, waarin de onlangs gerestaureerde deur- en plafondstukken voor het eerst weer bij elkaar te zien zijn, maakt de tentoonstelling tot een unieke ervaring.
Zoals de Noordelijke Nederlanden Frans Hals, Rembrandt en Vermeer hebben, zo kennen de Zuidelijke Nederlanden hun eigen Grote Drie: Jordaens, Rubens en Van Dyck. Toch is Jordaens minder bekend bij het grote publiek. Met de tentoonstelling Thuis bij Jordaens wil het Frans Hals Museum daar verandering in brengen. Samen met Katharina Van Cauteren (The Phoebus Foundation) stelde Marrigje Rikken, Hoofd Collecties van het Frans Hals Museum, de tentoonstelling samen.
Speciaal voor de tentoonstelling Thuis bij Jordaens wordt in het Frans Hals Museum een hedendaagse reconstructie gemaakt van de pronkkamer uit Jordaens’ woonhuis. Deze showroom waar hij rijke klanten ontving, was op spectaculaire wijze gedecoreerd met schilderijen van eigen hand. Zelfs de deuren en het plafond waren geheel beschilderd in fenomenaal perspectief. Onlangs zijn de overgebleven schilderijen van de ontvangstkamer volledig gerestaureerd door The Phoebus Foundation. Dit najaar zijn ze voor het eerst weer allemaal bij elkaar te zien in het Frans Hals Museum. De deur- en plafondstukken zijn op een bijzondere manier te bekijken. Door een spiegelvloer worden bezoekers letterlijk omgeven door de schilderingen en kunnen zij ervaren hoe de pronkkamer eruit moet hebben gezien. Hierdoor wanen zij zich even ‘thuis bij Jordaens’, tussen de kunstwerken zoals Jordaens het bedoeld had
In Thuis bij Jordaens wordt een uitgebalanceerde selectie aan werken uit de collectie van The Phoebus Foundation gepresenteerd, aan de hand van een aantal herkenbare thema’s zoals geloof en vrolijkheid. Zo kunnen bezoekers ontdekken hoe Jordaens elementen van huiselijk leven toevoegde in bijvoorbeeld mythologische schilderijen, zoals een po naast het bed van Cupido. Op die manier liet hij grote onderwerpen op een toegankelijke manier zien, vaak met een vleugje humor. Jordaens schilderde echte, levende mensen. Dat is goed terug te zien op een van de topstukken uit de tentoonstelling: Zo de ouden zongen, zo piepen de jongen waarin naarmate je langer kijkt, steeds meer details en spitsvondigheden gaan opvallen. Ook het Portret van Elisabeth Jordaens, de dochter van de kunstenaar en het feit dat zijn schoonvader Adam van Noort op meerdere schilderijen is verbeeld, zijn sprekende voorbeelden van de persoonlijke en menselijke benadering van Jordaens.