GOTH – Designing Darkness
De tentoonstelling ‘GOTH – Designing Darkness’ gaat op zoek naar de bronnen van de subcultuur goth en presenteert twee eeuwen cultuurgeschiedenis vol dramatische verbeeldingen, onheilspellend design en zwartgallige kunst.
Midden in het historische Den Bosch met zijn middeleeuwse en neogotische monumenten toont GOTH – Designing Darkness ook hoe deze duistere tegencultuur nu wordt verbeeld. Nog nooit eerder was het zó donker in een museum…
Goth is geen stijl, maar de verbeelding van een gevoel; de ‘verleidelijke duisternis’, een melancholisch-romantische visie die na meer dan twee eeuwen stevig in onze cultuur is verankerd. Goth is een uitgesproken vorm van escapisme, een poging om de gewone wereld te vergeten en een spiegel voor te houden. Het verwerpt de onttoverde moderne maatschappij waarin alles te verklaren is en geeft je in plaats daarvan de gelegenheid om jezelf te verliezen in een wereld vol diepe betekenis, zwarte magie en onuitsprekelijke geheimen, op zoek naar vervoering en sensatie.
De tentoonstelling besteedt aandacht aan de bronnen van goth, die zowel in de klassieke Europese kunstgeschiedenis als in de alternatieve en populaire cultuur te vinden zijn. Je ontdekt een rijk overzicht met objecten en kunstvoorwerpen uit de collecties van onder andere het Kröller-Müller Museum, Musée d’Orsay, de Hamburger Kunsthalle en het Royal Institute of British Architects. Werken variëren van ontwerptekeningen van Pierre Cuypers en objecten van A.W.N. Pugin tot meubelen van André Lassen en H.R. Giger; van prenten van Odilon Redon en Felicien Rops tot fotografie van Nona Limmen; van negentiende-eeuwse rouwsieraden tot de couture van Linda Friesen en Marjolein Turin en van sculpturen van Sarah Bernhardt en Emmanuel Frémiet tot hedendaagse kunst en design van Sruli Recht, Carolein Smit en Cindy Wright.
Het ontwerp van de tentoonstelling wordt verzorgd door Peter Hopman van Bureau Lakenvelder. De ondertitel Designing Darkness is het uitgangspunt van het ontwerp: een spel van licht en duisternis, waarin de schaduw de boventoon voert. Normaliter zijn tentoonstellingszalen overzichtelijke bakens van licht en helderheid, hier zorgen de donkere wanden die schuin in de zaal geplaatst zijn en de schaarse belichting voor een mysterieuze, duistere sfeer die perfect past bij de inhoud van GOTH – Designing Darkness.
Twee audiotours leiden de bezoeker door de ruimte: er is een keuze tussen een meer traditionele tour en een tour die is ingesproken door de populaire pop-noir zangeres Lakshmi (bekend van Wie is de Mol), waarin muziek en geluidseffecten het verhaal van de tentoonstelling versterken. Duurzaamheid is een belangrijke overweging geweest in het ontwerpproces: de sokkels bestaan uit kratten die gebruikt worden voor de versterking van dijken: ze worden na de tentoonstelling gewoon weer voor hun oorspronkelijke doel ingezet.
Bij de tentoonstelling is een uitgebreid aanvullend programma van activiteiten. Tijdens een wandeltour door de stad ontdek je de (neo-)gotische kanten van Den Bosch.