Aqua
De waterwereld. Woest rollend, onstuimig, golvend, deinend en kabbelend, of stilstaand. Water nodigt uit tot het uiten van gevoelens en bezinning. Met de voorstelling Aqua vaar je mee op een oneindige stroom: met premières van koningin van het minimalisme Lucinda Childs (Océana), toonaangevende inspirator Sidi Larbi Cherkaoui (Harbor Me) en nieuweling Manuel Vignoulle (EARTH). Jorge Pérez Martínez, talent uit de eigen gelederen, maakt een uitgebreide versie van zijn Azul. Na de première in Stadstheater Arnhem reist Aqua langs vele theaters.
Harbor Me
Anker me, bescherm me. In Harbor Me van Sidi Larbi Cherkaoui zijn drie dansers op zoek naar een veilige haven. Kunnen ze elkaar de steun bieden die ze zo hard zoeken? En zo ja, laten ze dit toe? Het toneelbeeld doet denken aan een zeehaven tijdens eb, met de drie dansers dansend in het slib. Vol weemoed en gemiste samensmeltingen. Een nieuw pareltje voor in de Introdans-schatkist.
Azul
Met Azul creëerde choreograaf en voormalig Introdans-danser Jorge Pérez Martínez een fris en pittig werk dat uitblinkt door een eigen lichaamstaal en prachtig, bijzonder partnerwerk, gedanst op drie klassieke Spaanse gitaarcomposities. Pérez Martínez laat zich leiden door de sfeer van de muziek en het mediterrane, Spaanse gevoel. Speciaal voor Aqua voegt Pérez Martínez een deel toe aan het bestaande ballet. Enerzijds vrolijk en uitbundig, maar toch ook altijd met een zekere melancholie.
EARTH
Zonder aarde is er geen water en andersom. Vanaf het allereerste begin zijn de drie dansers in EARTH van Manuel Vignoulle bijna continu met elkaar verbonden. Het is een verwijzing naar de connectie die we allemaal met elkaar delen. Vignoulle ziet de voorstelling als een eerbetoon aan de aarde, prachtig ondersteund door de haast meditatieve muziek. De patronen op de strakke kostuums doen denken aan tribal body art.
Océana
In Océana lijken de dansers te dansen onder de zee, mede door een gigantische videoprojectie van deinend water op de achtergrond. Terwijl een Argentijns koor ons zachtjes in de oren fluistert, trippelen de dansers over het toneel in de kenmerkende rustgevende, repetitieve dansstijl van choreograaf Lucinda Childs. Speciaal voor Introdans maakt deze ‘koningin van het minimalisme’ een versie met extra veel dansers.
Al meer dan 50 jaar (2022 was het jubileumjaar) enthousiasmeert het moderne dansgezelschap zoveel mogelijk mensen voor de danskunst: met hart, ziel en heel veel vakmanschap. Inspirerende danskunstenaars uit de hele wereld maken het repertoire dat op wereldberoemde podia gepresenteerd wordt. Waardevol danserfgoed naast vernieuwende creaties. Eigentijdse stijlen voor een brede smaak en een groot publiek. Vanuit de kunst verbindt Introdans mensen met hun verbeeldingsvermogen en eigen danskracht.