Infinite Identities. Photography in the Age of Sharing

 

In Infinite Identities. Photography in the Age of Sharing is werk van acht kunstenaars en fotografen te zien die Instagram gebruiken om bepaalde aspecten van hun kunst te ontwikkelen en over hun kunstpraktijk te communiceren. De tentoonstelling laat zien hoe deze app een extra laag toevoegt aan de kunstwereld door virtueel de plek in te nemen van een atelier, museum of galerie.

Tegelijkertijd is Infinite Identities. Photography in the Age of Sharing een tentoonstelling waarin op metaniveau onderwerp en werkwijze zijn samengekomen, want ze is volledig digitaal gemaakt ten tijde van de pandemie. Hoe ingrijpend zullen internet en social media het aloude museale proces in de toekomst veranderen?

In Infinite Identities. Photography in the Age of Sharing worden on- en offline ervaringen met elkaar vermengd en wordt de virtuele wereld tastbaar vertaald naar autonome museale installaties. De tentoonstelling schetst een beeld van wat de socialmediafotografie op dit moment, in het nog zo jonge tijdperk van Instagram, al aan de ontwikkeling van de kunst bij te dragen heeft.

In Infinite Identities. Photography in the Age of Sharing laten acht hedendaagse kunstenaars en fotografen zien hoe het sociaal-fotografisch medium Instagram voor hen kan functioneren als respectievelijk digitaal podium, archief, atelier, inspiratiebron, interactie- en documentatiemiddel. Voor Martine Gutierrez, Farah Al Qasimi en Coco Capitán voegt het Instagramaccount een extra dimensie toe aan hun verkenning van een scala aan onderwerpen, waaronder gender en identiteit. Frida Orupabo’s Instagramaccount fungeert als archiefmateriaal voor haar museale beelden en collages, en fotografen Nick Sethi, Santi Palacios, Myriam Boulos en Thomas Lohr laten elk op hun eigen manier zien hoe zij hun volgers via Instagram Stories laten participeren in hun belevenissen en ervaringen, die vervolgens leiden tot een artistiek product. In Infinite Identities wordt deze virtuele wereld tastbaar vertaald naar autonome museale installaties.

De deelnemers in Infinite Identities zijn op Instagram gevonden, dus deze app heeft vanaf het begin een cruciale rol gespeeld bij de totstandkoming van de tentoonstelling. Instagram werd in 2010 gelanceerd door Mike Krieger en Kevin Systrom, die de app vanuit hun achtergrond in de geesteswetenschappen benaderden. Hun product heeft een ‘ziel’, en volgens Krieger is het in feite ‘het leven zelf’, maar dan ‘naar een hoger plan gebracht’. De app is bewust ontwikkeld als publiek podium en is voor nagenoeg iedereen met een smartphone of computer toegankelijk. Instagram heeft in 2020 al meer dan een miljard gebruikers en is een van de populairste social media geworden.

Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie die is vormgegeven door Wieden+Kennedy (152 pagina’s, 81 full-color hybride vernisfolies, 8 kunstenaarsbiografieën, 3 essays). Met teksten van Nanda van den Berg, Nicky van Banning en Lotte van Es, en essays van Nathan Jurgenson en Jia Tolentino. Het boek is verkrijgbaar in de museumwinkel van Huis Marseille. Prijs: €34,95.

Bekijk hier de Instagram-accounts van alle deelnemende kunstenaars

Farah Al Qasimi – @frequentlyaskedquestion
Myriam Boulos – @myriamboulos
Coco Capitan – @cococapitan
Martine Gutierrez – @martine.tv
Thomas Lohr – @thomaslohrstudio
Frida Orupabo – @nemiepeba
Santi Palacios – @santipalacios
Nick Sethi – @sicknethi


Locatie
Huis Marseille
Prijs
€ 9,00 / € 4,50
website
https://huismarseille.nl/