Nederlandse Dansdagen 2015
Tijdens de 18e editie laat Festival de Nederlandse Dansdagen op 2, 3 en 4 oktober 2015 in Maastricht de Nederlandse dans in al haar verschijningsvormen floreren.
Het afgelopen seizoen signaleerde de programmaredactie van het festival veel sterke en bijzondere werken van een nieuwe generatie choreografen die daarmee een sprong maken binnen het Nederlandse danslandschap. Maar ook de gevestigde choreografen en gezelschappen verrasten met werken die een breed publiek verdienen.
In één weekend programmeert Festival de Nederlandse Dansdagen deze opmerkelijke en spraakmakende dansvoorstellingen van Nederlandse bodem. Ook dit jaar zijn er weer verschillende festivalproducties en premières te zien. Een rijk aanbod, waarmee het festival de belangrijkste ontwikkelingen in de Nederlandse dans toont.
Verschillende voorstellingen die dit jaar door de nieuwe generatie makers werden gecreëerd, plaatsen de beweging van de mens in het hart van de choreografie, en hebben daarmee een sterke focus op beweging als oerbron van communicatie. Het festival toont diverse werken met dit uitgangspunt.
In Higher van Michele Rizzo/ICK Amsterdam laten drie dansers met groeiende energie hun bewegingen en zichzelf zien. Meervoudig breakdance wereldkampioen Menno van Gorp biedt in Rise Up van Guilherme Miotto/Korzo moedig weerstand aan een onzichtbare tegenkracht. In een mengvorm van omarmen, opvangen en voortduwen neemt Iván Pérez/Korzo de toeschouwer in Exhausting Space mee op een stroom van stevige, maar behoedzame bewegingen. In SENSES van Loïc Perela/ Dansateliers zien we dansers zoeken naar verbinding, om samen de doorgaande werveling van bewegingen af te remmen.
Tijdens het festival komen de werelden van de oudere en nieuwe generatie makers op unieke wijze samen. Naast de hierboven genoemde makers zijn ervaren, onafhankelijke makers als Beppie Blankert en Piet Rogie te zien. In een speciaal voor de Dansdagen ontwikkelde festivalvariant van het dansconcert Gezien Giacometti geeft prijswinnend choreograaf Beppie Blankert, samen met het muziekensemble Nieuw Amsterdams Peil, de toeschouwer de kans om zijn eigen ervaring vorm te geven als kunstenaar. Gelauwerd maker Piet Rogie creëert in RE/turn een dansante beeldenreeks over de ontluisterende werking van het dementieproces en maakt als danser in zijn werk zijn rentree.
Tijdens het festival gaan twee producties van vrouwelijke makers in première, waarin gender, vrouwelijkheid en vrouwelijke kracht een belangrijke inspiratiebron zijn. Op zaterdag 3 oktober is de première van Mum’s the Word van Cecilia Moisio. Met haar idee voor deze voorstelling won Moisio vorig jaar de Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht. De voorstelling gaat over de onderhuidse rivaliteit tussen moeder en kind en laat zien hoe mensen worstelen met hun emotionele erfenis en het schaamtegevoel dat van generatie op generatie wordt doorgegeven. In Please me Please – The Duet, die op zondag 4 oktober in première gaat, rekt Liat Waysbort onze definitie van schoonheid op. Twee zelfbewuste, oudere danseressen (Amy Gale en Angela Linssen) bewegen breekbaar en krachtig, scherp en explosief, fysiek en teder. Ze willen gewaardeerd worden om hun kwaliteiten en niet beoordeeld op hun leeftijd.
Deze festivaleditie zijn vanzelfsprekend ook enkele sterke werken uit het Nederlands dansrepertoire te zien. Op zaterdagavond is Het Nationale Ballet te zien met het iconische Twilight (1972) van Hans van Manen. Nicole Beutler brengt 3:The Garden (2011) opnieuw uit, deze keer in de grote zaal, en geeft daarmee dit bestaande werk een nieuwe impuls. Op zondagmiddag kan een nieuw publiek van dit werk genieten. Wies Bloemen vroeg drie jonge collega choreografen een reactie vorm te geven op Bronsttijd (1996), Eindtijd (2000) en Harnas (2013). Giulio D’Anna, Alida Dors en Cecilia Moisio, die alle drie de Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht wonnen, creëerden drie succesvolle remakes van dit dansrepertoire van Danstheater AYA.
Na de succesvolle start in 2014 krijgt Distinguished Dreams in 2015 een vervolg. Net als vorig jaar ontmoeten twee verschillende kunstdisciplines elkaar in onze tijdelijke pop-up store in het centrum van Maastricht. De Nederlandse Dansdagen en Opera Zuid vroegen drie choreografen/dansers en drie klassiek geschoolde zangers om, met het klassieke lied als uitgangspunt, in duo’s twee korte, eigenzinnige performances te maken. Met als resultaat zes korte werken van 5 minuten, waarin dans en opera verrassend samenkomen en waar de toeschouwer apart of als een reeks van kan genieten.