Alida Dors spreekt zowel Staat van het Theater als Staat van de Nederlandse Dans uit

Choreograaf, theatermaker en artistiek directeur van Theater Rotterdam Alida Dors draagt dit jaar zowel de Staat van het Theater (1 september 2022, tijdens het Nederlands Theater Festival) als de Staat van de Nederlandse Dans (30 september, tijdens de Nederlandse Dansdagen) voor. Zij is de eerste persoon in de geschiedenis die beide Staten voor haar rekening neemt en brengt daarmee de twee kunstdisciplines theater en dans dichter bij elkaar.

Traditiegetrouw opent het Nederlands Theater Festival het nieuwe theaterseizoen met De Staat van het Theater, waarin prominenten uit het culturele veld hun kijk op het Nederlandse theaterklimaat delen. Tijdens de Nederlandse Dansdagen wordt ieder jaar de Staat van de Nederlandse Dans voorgedragen door een persoon met een toonaangevende rol binnen de Nederlandse Danswereld. Dat Alida Dors beide Staten uitspreekt is een krachtig statement, waarmee ze bestaande tradities en conventies wil bevragen en openbreken. Ze beweegt zich dwars door de regels van de sector heen, zonder zich iets aan te trekken van grenzen tussen disciplines. Het Nederlands Theater Festival en de Nederlandse Dansdagen zien en supporten deze ontwikkeling.

Tobias Kokkelmans, directeur Nederlands Theater Festival:
Meer dan trots zijn we dat Alida Dors dit jaar de Staat van het Theater zal verzorgen. Als artistiek directeur van Theater Rotterdam en komend vanuit de wereld van de dans, bestormt zij met haar teamgenoten de wereld van het theater. Als brug tussen deze twee werelden is ze een ware pleitbezorger van grenzeloze podiumkunst. We zijn dan ook zeer verheugd dat we haar perspectief mee mogen uitdragen in een unieke samenwerking met de Nederlandse Dansdagen.

Alida Dors: “Dat beide festivals me deze uitnodiging geven is een mooie uitdaging. Ze hebben bewust samen deze keuze gemaakt, en ik ben in vorm en tekst vrij om te doen wat ik denk dat het beste past bij mijn boodschap. Daarmee hebben ze me overtuigd. Ik pak de mic op, want…my silence will not protect me…you…or us!

Ronald Wintjens, directeur Nederlandse Dansdagen: “Een stem is er om gehoord te worden…vooral als die stem Alida Dors heet.

Het Nederlands Theater Festival (1 t/m 11 september) toont ieder jaar de mooiste voorstellingen van het afgelopen seizoen, geselecteerd door de Nederlandse Toneeljury. Traditiegetrouw opent het festival met de Staat van het Theater en eindigt het festival feestelijk in Internationaal Theater Amsterdam met het Gala van het Nederlands Theater, waar dé belangrijkste Nederlandse toneelprijzen worden uitgereikt, zoals de Louis d’Or en de Theo d’Or. Wunderbaum, als acteursgroep verbonden aan Theater Rotterdam, zorgt dit jaar voor de artistieke inhoud van het Gala.

De Nederlandse Dansdagen (30 september t/m 6 oktober) vinden ieder jaar plaats in Maastricht. Tijdens het festival wordt een scala aan dansvoorstellingen en het beste van de Nederlandse dans getoond: van ‘klassiek’ tot ‘hiphop’ van ‘avant garde’ tot ‘moderne dans’. Het programma representeert hiermee de diversiteit van het Nederlandse dansaanbod en toont belangwekkende ontwikkelingen in de Nederlandse dans. De Staat van de Nederlandse Dans zal vanaf vrijdag 30 september 11:00u online te zien zijn.

Alida Dors is één van de pioniers van de hiphop-dans in Nederland. Door te werken op het snijvlak van tekst, dans, performance en muziek, heeft ze als theatermaker en choreograaf (inter)nationaal een goede reputatie en een stevig netwerk opgebouwd. Met haar werk creëert Alida avontuurlijke interdisciplinaire dance-chronicles met invloeden uit hiphop en moderne dans – sociaal en politiek bewust, urgent en relevant. Alida bevraagt de norm in de gevestigde theater- en danswereld. Zij staat voor een generatie leiders die haar wortels en culturele bagage koestert en meeneemt in alles wat zij doet. Als maker en als artistiek directeur van Theater Rotterdam streeft ze naar meerstemmigheid, en werkt ze actief aan het afbreken van de schotten tussen publieken, makers en disciplines.

 

Foto Alida Dors: Willem de Kam